En dan is de maand januari ook weer achter de rug. Voor mij toch wel startend met goede voornemens zo na de feestdagen. Ik wil mijn lichaam meer waarderen en gezonder leven. Voor mij houdt dat in dat ik weer lekker ga bewegen en gezonder ga eten. Ook dat ik luister naar de signalen die mijn lichaam geeft, maar ja hoe gaat dat nou in de praktijk?

Opladen

Ik merk dat ik er na de feestdagen wat klaar mee ben. Het vele eten, drinken en rondhangen. Het was een gezellige tijd met familie en vrienden. Mijn lichaam is weer toe aan beweging en gezond(er) eten. Op 2 januari sta ik dan ook dapper om 6.00 uur op mijn yoga mat. Ik beoefen nu een half jaar (bijna) elke ochtend online Kundalini Yoga. Ik vind het heerlijk om in alle rust in beweging gezet te worden. Om tot mezelf te komen met oefeningen en meditatie. In huis is het nog stil en ik ben me aan het uitsloven. Op het moment dat ik klaar ben, kan ik nog even douchen en dan zijn de kinderen ook bijna wakker. Op het moment dat de kinderen naar school moeten,  zit ik rond 5.15 uur op de yoga mat.

Elke maand is er een ander thema waarbij je 22 dagen dezelfde (Kriya) oefening doet. In januari was het thema loslaten, diepe ontspanning en opladen. Ik voelde me direct na de oefening ook helemaal ontspannen en opgeladen. Toch kon ik nog steeds iets slecht loslaten. ETEN!

Koolhydraten

Ik ben gek op eten. Lekker eten met een wijntje erbij. Alle suikers die nog in mijn systeem zitten blijven roepen om nieuwe suikers. Bah, wat vind ik het lastig om “nee” te zeggen. Ik heb deze maand nog tig verjaardagen met allemaal lekkere taarten en hapjes. De koolhydraten gaan nog rijkelijk mijn mond in. Op één of andere manier ben ik niet in staat om al dat lekkers te weerstaan. Ik merk dat ik hierdoor minder op de weegschaal ga staan om mijn eigen teleurstelling te voorkomen. En zo eet ik de januari maand door.

Overtuigingen

Toch weet ik wat het met me doet als ik minder suikers neem. Dan ben ik echt veel energieker en fitter. Ik ben helderder, mijn huid voelt veel prettiger aan. Ik ben positiever, waardoor mijn omgeving dat uiteindelijk ook wordt. En toch… Tijd om daar eens wat dieper naar te kijken. Er zitten bij mij nogal wat overtuigingen in mijn systeem waardoor ik geen “Nee” kan zeggen. Onder bepaalde druk bezwijk ik namelijk vaak, omdat ik bang ben dat ik er anders niet bij hoor ☹ Misschien denk je nu huh? (en misschien ook helemaal niet)

Diepste angst

Ik heb een feestje.  Wil je ook taart? Nee liever niet! Nah, jij ook al niet dan blijf ik met hartstikke veel over…. Okay, doe dan maar een klein stukje… Wil je ook een wijntje? Nee, doe maar een glas water! Nah, ik ben speciaal voor jou nog naar de supermarkt geweest voor een flesje…. Okay doe maar dan…

Ik vind het heel lastig om nee te zeggen, omdat het mijn diepste kernangst is om er niet meer bij te horen. Om eenzaam en alleen achter te blijven, omdat er dan gezegd wordt dat ik niet gezellig ben of wat dan ook. Er zitten zoveel overtuigingen in mijn systeem, waardoor ik teveel suikers blijf eten.

Naar mezelf luisteren!

Nu ga ik op een andere manier naar deze angst kijken. Blijf ik eenzaam en alleen achter als ik nee zeg tegen het wijntje of de taart? Ik denk het eigenlijk niet. Ook is het best wel gek dat ik waardering van een ander nodig heb om mijn eigen lichaam te waarderen. Dus eigenlijk kan ik gewoon “nee” zeggen tegen wat ik niet wil. En kan ik gewoon zeggen dat ik liever vegetarisch eet, omdat ik voel dat mijn lijf dat prettiger vind. Uiteindelijk ben je goed zoals je bent! Mijn voornemen is om vooral naar mezelf te luisteren en mezelf te waarderen. Wat zijn jouw goede voornemens?

“Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met MamaNL MamaNL is het inspiratieplatform voor mama’s op zoek naar balans.”

(Afbeelding van Виктория Аникина via Pixabay)