Ja mama heeft vanaf volgende week weer tijd!
De kinderen gaan weer naar school en de agenda stroomt weer langzaam vol.
Het is weer tijd voor mezelf! Volgende week staan op het programma de schoonheidssalon, een shiatsu-massage, coaching gesprekken en de kapper. Man, man, man wat heb ik dat verdient na de afgelopen 2 maanden ?

Volgeboekt

Gisteren heb ik mijn kinderen de vraag gesteld wat ze het leukste vonden de afgelopen maanden. Unaniem was het antwoord bij mama zijn. En oh wat voel dat wederzijds. Ik vond het (met vlagen niet) heerlijk om thuis met de kinderen te zijn. Om ze te helpen met leren. Om dingen te doen waar we anders geen tijd voor maken.

Op school na waren er geen maatschappelijke verplichtingen. De maand maart en april waren bij mij “te” vol geboekt en ik zag er als een beer tegenop. Ineens was de agenda leeg. We mochten niks en konden weinig.

Het systeem

Tijd voor jezelf en tijd voor de kinderen. Veel ouders hebben dit de afgelopen periode mogen ervaren. Het was fijn om even naar binnen te gaan. Om uit het systeem te stappen die we met z’n allen hebben opgebouwd. Om dingen niet langer als vanzelfsprekend te zien. Er was altijd wel iets wat we bedachten om in het weekend te doen. Even daarnaartoe, even bij die op bezoek, lunchen in het centrum. Ook de vrij geboekte weekenden kon ik met gemak vullen met “we kunnen wel even”

Buiten spelen

Nu is het zover dat we weer langzaam de wereld mogen ontdekken. Deze week merkte ik al dat de schoolkinderen elkaar weer meer opzoeken. Het is weer levendiger op straat. Toch was Esmée gisteravond helemaal kapot. Op het moment dat ik zei dat ik het leuk vond dat ze weer met haar vriendinnen aan het spelen was en ik haar wel heb gemist die dag, brak ze. Ze had die dag zelf als heel intens ervaren. Zoveel prikkels, weer op “AAN” staan. Leuk doen met vriendinnen, druk doen, weer in het systeem passen.

Prikkels

Kinderen nemen de energie over van hun omgeving. Bij de meeste gezinnen is dit thuis veilig. Dit is de cocon waar ze in hebben gezeten. Waar we allemaal in hebben gezeten. Nu gaan ze weer naar school en ga jij je ook weer meer naar buiten bewegen. Aan al deze impulsen/prikkels zullen we weer moeten wennen. Dit gaat ervoor zorgen dat we allemaal wat extra prikkelbaar gaan worden. Ik wens dat je dit van jezelf/ je partner en van de kinderen kan laten zijn. Dat je ervoor ze kan zijn. Dat ze verdrietig mogen zijn, om iets waarvan ze zelf niet weten wat het is. Dat ze even uit hun slof mogen schieten, omdat ze de hele dag op hun tenen moeten lopen. Laat ze even uitrazen, laat het er even zijn. Ga een glas water drinken, ga naast je kind zitten en wees er voor hem of haar. Er gewoon zijn zonder woorden. Je kind zal je dankbaar zijn.

De ritssluiting

Om jezelf af te sluiten tegen overprikkeling kan je de techniek ritssluiting toepassen.
Door middel van een symbolische rits beweging geef je een teken aan je onderbewustzijn om je eigen energie bij je te houden. Hiermee houd je energie van anderen buiten je systeem.
Het is een makkelijke methode die je voor het naar school gaan met je kind kan doen.
Sluit je ogen en doe net alsof je een jas dichtritst. Dit doe je drie keer achter elkaar. Zeg hardop dat je je afsluit voor de energie van anderen. Dat je deze niet nodig hebt. Het enige wat je nodig hebt is je eigen energie.

“Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met MamaNL MamaNL is het inspiratieplatform voor mama’s op zoek naar balans.”